Cходження на Монблан по маршруту "трьох вершин" 30/05/2020

Монблан

У серпні минулого року я вдруге побував на Монблані (4,808м). Підйом ми здійснили по маршруту “Трьох вершин”. До того ніхто із нашої трійки цим маршрутом не ходив (у 2017-му я писав про підйом по “класичному” маршруту - де і почався мій “вступ” у альпінізм).

Маршрут по траверсу трьох вершин Mont Blanc du Tacul (4248м) - Mont Maudit (4465м) та Mont Blanc (4808м ). По французькій категорії складності - AD (assez difficile / досить складно), III категорія по UIAA, по пост-радянській системі 2Б (підйом на вершину до 6000 м або траверс на цій висоті, ландшафту зі скель, снігу та льоду з короткими ділянками скельного лазання третьої категорії з використанням страховки).

Це був той рік, коли французька влада вирішила взятися за “чорних альпіністів” і якось впорядкувати людино-потік на найвищу вершину Західної Європи, ввівши “білу жандармерію” та обов’язкове бронювання притулків для всіх, хто хоче піднятися на цю гору.

Отож, притулок Космік я забронював заздалегідь, ще у квітні. Але за ті місяці змінювався склад групи (з шести осіб нас стало троє - я, Стас та Ігор), а також коригувалися дати: у долину Шамоні ми приїхали на тиждень раніше запланованого, тікаючи із дорогущої Швейцарії, попередньо акліматизувавшись на Гросгльокнері (3,798м - найвища вершина Австрії).

Агюй Дю Міді Малий та Великий Бешар та Дом дю Гюте

Вид із Шамоні на Агюй Дю Міді / Малий та Великий Бешар та Дом дю Гюте

Вже перебуваючи у Шамоні, ми зателефонували в Космік і зверху “дали добро” підніматися раніше. Наступного ранку ми купили квитки на канатку до Агюй Дю Міді (Шпиль Півдня), просиділи у черзі на підйом п’ять годин і післяобіду були на верхній станції.

Агюй Дю Міді

Вид на станцію Агюй Дю Міді, висота вершини 3843 м

Агюй Дю МідіАгюй Дю Міді

долина ШамоніАгюй Дю Міді

Годинку погулявши лабіринтами станції (а там є багато всього, включаючи ресторан), не поспішаючи, почали спуск по невеликому гребеню на перевал Дю Міді. Попереду в нас був цілий день, а йти до притулку якусь годину - до 2 км.

спуск з Агюй Дю Мідіспуск з Агюй Дю Міді

Гранд Жорас
Вид на масив Гранд Жорас

спуск з Агюй Дю Мідіпідйом до притулку Космік

Підйом до притулку Космік через перевал Дю Міді

Піднялися і, зайшовши всередину, в перших двох кімнатах взагалі не зустріли людей, речей альпіністів теж було мало і почали закрадатися сумніви чи працює взагалі притулок.

Але уже далі, за високою стійкою рецепшена сховалася мила французька дівчина. Вона розпівала, що “не сезон уже”, тому людей не густо і серак, що відірвався зі схилу вершини дю Такюль і спровокував лавину прямо на стежці кілька днів перед цим, дещо зменшивши кількість бронювань.

дю Такюль

Масив гори Дю Такюль із тріщинами та лінією сходження лавини

Ми замовили “фул пансіон” за 68 євро з носа (входило вечеря, сніданок та проживання) і увесь вечір просиділи у їдальні Косміка, спілкуючись із місцевими альпіністами та милуючись неймовірним заходом сонця в Альпах.

захід сонця в Альпах

захід сонця в Альпахзахід сонця в Альпах

Після 10-ї усі пішли спати по своїх невеличких загальних ліжечках у кімнатах на 12-16 осіб. Прокинулися десь о 1-й ночі, на столах чекав легкий сніданок, канапки, чай і якісь намазки з нутеллою та джемом.

Дві години сну не сильно мене збадьорили, я тихо задавав собі питання “що я тут роблю?”, знаючи, що скоро цей стан мине, як тільки кров розійдеться по організму, і настане момент задоволення від перебування у настільки красивих місцях.

Довго намагався зібрати свої пасочки, камери, додаткові зарядні, впорядкувати одяг, верхній на нічний холод і запасний на випадок НС, набираючи чай. Вигребли на мороз, вдягнули кішки і зв’язали нашу браву трійку, рушили у морозну літню ніч по льодовиковому плато.

дю Такюль

Ми вийшли одні із останніх. За нами світили ліхтарами ще дві або три групи, а попередні альпіністи уже добряче відірвалися і зникли в темряві. Стежка, яка була крутим підйомом на першу вершину дю Такюль де-не-де губилася, місцями прорізана глибокими тріщинами. Скоро нам довелося перелазити невелику льодову стіну і Стас, узявши два льодоруби, виліз вверх та закріпив мотузку льодобурами.

На нашу “переправу” підтягнулося дві норвежські групи, які впросилися скористатись закріпленою мотузкою, а я, як добрий самаритянин, погодився, тому ще деякий час ми витягували цих п’ятьох через тріщину. Десь через годину ситуація знову повторилася.

АльпиАльпи

Згодом ми дещо відірвалися і вже, коли почало світати, минули Дю Такюль та рушили в сторону північної стіни другої вершини з романтичною назвою Мон Моді (Mont Maudit), що в перекладі означає “Проклята гора”.

Мон Моді

Пройшовши плато і невеликий льодопадик (схоже, що там і лавини бувають, але в ті дні обійшлося без проклять), нас чекав траверс по стіні з кількома тріщинами на шляху та фінальний підйом льодовою стінкою 50-70 метрів із кутом близько 70-75 градусів.

На вершині такого щастя-боротьби й карабкання нас чекав стрімкий гребінь (південна стіна ще стрімкіша) і вузька стежинка по снігу над проваллям. Але згадуючи, треш і ненависть на Тетнульді, сприйняв це спокійно: погода тішила, пташки співали.

Мон МодіМон Моді

Мон Моді

Піднявшись на гребінь Мон Моді, перед нами відкрилася вершина Монблану, до якої ще потрібно було спуститися на перевал Де Ля Бренва, а потім десь зо дві години набирати вгору, плюс-мінус як із Заросляка на зимову величезну Говерлу.

Поки ми йшли, саму вершину затягнули хмари і останні триста метрів по вертикалі було суцільне молоко. Важливо тут запам’ятовувати скельні виступи посеред снігу (для повернення назад), так як єдиної стежки не було, вона розділялася, плуталася і переходила в інші маршрути.

МонбланМонблан

На Монблані провели хвилин тридцять-сорок, записали відео, зробили фото, обійнялися з іншими альпіністами, перекинулися кількома словами і пішли вниз. Від суцільного туману і молока навколо, мене починала боліти голова, звідси єдиним бажанням було вийти з щільної хмарної зони, подивитися на синє небо. Як тільки це зробили - полегшало.

Мон Моді

Назад до Мон Моді йшлося весело: Ігор скинув трекінгову палицю з обриву, але вона пролетіла метрів двісті-триста і дістати її було нескладно.

Мон МодіМон Моді

Мон Моді, південна сторона - вид із перевалу Де Ля Бренва

За якусь годину на тій же північній стіні Мон Моді Ігор пройшов експрес-курс по дюльферу, де я остаточно впевнився, що вниз на канатку в Шамоні ми сьогодні не потрапляємо і моїм особистим планом-максимум стало “встигнути на французькі млинці з шоколадною начинкою у їдальні Космік”.

Монблан

дю Такюль дю Такюль

Та курси продовжилися і на  Дю Такюль, тож спостерігаючи захід сонця ще на схилі, вечеря уже була під великим питанням.

дю МідіАгюй Дю Міді

На щастя, ті милі дівчата вирішили дочекатися нас і люб’язно накрили нам стіл уже після десятої. Оплативши другий фулпансіон, ми скромно відсвяткували довгий день альпінізму за який натоптали 20 кілометрів.